سوریه و تبلیغات جنگی
مترجم : پیام پرتوی مترجم : پیام پرتوی


نگارش : پاتریک پاولو

روسيه و چين از جنگ جديد – سازمان ملل متحد جلوگيرى ميکنند
وضعيت سوريه جديست. گسترش خشونتها تعداد زيادى را قربانى خود کرده و خسارات فراوانى را ايجاد نموده است. اما دلايل آن يا پنهان نگاه داشته ميشود و يا توسط گزارشات رسانه هاى خبرى مسلط تحريف ميشوند. گناهکاران مخالفان مسلح و حاميان آنها هستند که مسئول بالا گرفتن جنگ بوده و ترور را به گفتگو و آتش بس ترجيح ميدهند.
تغيير شرايط هفته گذشته در سوريه شگفت انگيز بود. ابتدا بمبى در يک جلسه که مقامات بلند پايه سوريه در آن شرکت داشتند منفجر شد. در ميان قربانيان وزير دفاع و معاون او٬ و سپس وزير داخلى که او نيز از جراحات خود جانسپرد وجود داشتند.
همزمان مخالفان موسوم به ارتش آزاديبخش سوريه (FSA) در بخشهاى مختلف شهر چند ميليونى دمشق٬ به اضافه بخشهاى مرکزى شهر٬ دست به حملات گسترده اى زدند.
به ترور و حمله بايد بعنوان شکستى براى دولت سوريه و ارتش آن نگاه کرد. اما گزارشات رسانه هاى خبرى سوئد درباره دولتى که هر دو٬ کنترل و پشتيبانى مردمى را از دست داده است٬ کشورى کاملا در بحران٬ تشريح صحيحى از وضعيت فعلى سوريه نبوده و نيست.
روزهايى که گذشت مبين اين امر است. ارتش کنترل دمشق را بدست آورده و به اصطلاح شورشيان به مناطق جديد فرار کرده اند. دولت سوريه تحت رهبرى پرزيدنت بشار العسد به کار خود ادامه ميدهد. پارلمان در اين هفته جهت گفتگو در مورد مبارزه با تروريسم نشستى را برگزار نمود. در اين نششت همچنين در مورد اينکه چگونه بايد با فساد مبارزه شود و اينکه چگونه بايد فاصله طبقاتى کاهش داده شود پيشنهاداتى ارائه شد.
اما کسى نميتواند ادعا ديگرى بجز اينکه وضعيت جديست ارائه بدهد. بسيارى از سوريها در جريان اختلافات کشته شده اند و بسيارى٬ بويژه در داخل کشور٬ ناگزير به فرار شده اند.
در اين ميان آنچيزى که بيش از هر چيز ديگرى عوامل ترس و وحشت را فراهم مياورد اينست که مخالفان مسلح و حاميان خارجى آنها بطور کلى تمايلى به حل مسئله از طريق مسالمت آميز ندارند. پس از اينکه طرح صلح ميانجى سازمان ملل کوفى عنان به اجرا گذاشته شد٬ گروههاى مسلح و صداى سياسى آنها٬ شوراى ملى سوريه (SNC)٬ تلاش کرده اند که آنرا عمدا به شکست بکشانند٬ و ميتوانند آنرا انجام بدهند به دليل اينکه از خارج کمک دريافت ميکنند.
همه چيز نشان از اين دارد که امپرياليسم آمريکا٬ متحدانش در غرب و جهان عرب براى يک افزايش مداخله نظامى کار ميکنند٬ به دليل اينکه هر چه بيشتر نشان داده ميشود که نميتوان تغيير رژيم را به طريق ديگرى فراهم آورد.
حتى رسانه هاى خبرى در آمريکا و ديگر کشورهاى غربى اکنون در مورد جريان پول و اسلحه  به گروههاى مسلح گزارش ميدهند. آشکارا نوشته ميشود که CIA – آمريکا در پايگاههاى ارتش آزاد سوريه در ترکيه بسر ميبرد.
بدون پشتيبانى از خارج درگيريهاى خشونت آميز روزهاى گذشته در دمشق هرگز رخ نميداد.
ابزار ديگرى که در اينجا از آن جهت ناکام گذاران تمام تلاشها براى ايجاد صلح استفاده ميشود٬ مقصر جلوه دادن يکطرفه رژيم است. اين امر رخ ميدهد اگر چه به روشنى نشان داده ميشود که اين نيروهاى مخالف هستند که قتل عامها را انجام ميدهند٬ بمبها را منفجر ميکنند و يا مردم را ناگزير به فرار مينمايند.
اين امر در رابطه با نشست هفته گذشته شوراى امنيت سازمان ملل کاملا روشن شد. پس از اينکه اعضاى دولت سوريه را منفجر کردند و شورشيان جنگ را به مناطق مسکونى سوريه کشاندند آمريکا با توانى بيش از گذشته بر ضرورت  قطعنامه اى در سازمان ملل تاکيد نمود٬ قطعنامه اى مبنى بر تحريم تسليحات نظامى بر عليه رژيم سوريه٬ اگر آنها به استفاده از خشونت پايان ندهند.
اين درخواست در اين رابطه بيهوده است. آيا دولتى که مورد تجاوز مسلحانه قرار گرفته و وزيران و مردم آن به قتل رسيده اند نبايد از خود در مقابل تجاوزگران دفاع کند؟
با اينحال روسيه و چين از تصويب اينچنين قطنامه اى جلوگيرى کردند. يکبار ديگر رسانه ها غربى تشريحات کاذب حاکمان از ماهيت وتو در شوارى امنيت سازمان ملل را منتشر نمودند. آنها از عدم قابليت سازمان ملل در مورد دخالت٬ در مورد اينکه روسيه و چين از سازش سرباز ميزنند و مانع ميشوند از اينکه جامعه جهانى جلوى خشنونت را بگيرد صحبت کردند. در واقع حقيقت خلاف اينست. روسيه و چين از طريق وتوهاى مکرر خود در شوراى امنيت از تلاش محرکان جنگ جهت نصب پرچم سازمان ملل بر روى جنگى بر عليه سوريه جلوگيرى کرده اند. اين کشورها نشان داده اند که وقوع مجدد آنچه که در سال گذشته در ليبى گذشت را نميپذيرند.
هر دو روسيه و چين بارها نظرات خود را مبنى بر اينکه حل اختلافات تنها از طريق گفتگو امکان پذير است و اينکه اين مردم سوريه هستند که بايد آينده سوريه را تعيين کنند٬ تکرار کرده ا ند. هر دو دولت سرباز زدن غرب را از حمايت از يک توسعه صلح آميز  بعلاوه تلاش آنها جهت گرفتن تصميم از خارج در مورد اينکه چه کسى بايد بر سوريه حکومت کند را مورد انتقاد قرار ميدهند.
يک ديپلمات چينى سازمان ملل متحد براى دفتر خبرى چينى  Xinhua در مورد رفتار کشورهاى غربى در سازمان ملل متحد شهادت ميداد. اين سياستمدار نماينده گان آنها را بعنوان دروغگويان٬ جاه طلبان و مردمانى بى علاقه تشريح ميکند که حتى حاضر حاضر نيستند٬ به نگرانى ديگر کشورها در مورد اينکه قطعنامه اى بر عليه سوريه چه عواقبى را ميتواند در بر داشته باشد٬ توجه کنند.
Vitaly Churkin سفير روسيه در سازمان ملل متحد در کانال تلويزيونى Russia Today بخاطر صحبت در مورد يک "مداخله بشردوستانه" هشدار داد.
"حقيقت اينستکه مداخله نظامى٬ بدون در نظر گرفتن دليل٬ بصورتى گريز ناپذير خونريزى بيشتر را ايجاد خواهد نمود. و ما ميدانيم که آنها٬ آن انسان دوستان بزرگ در جهان – آمريکا و انگلستان – براى مٽال عراق را٬ با انواع بهانه هاى بظاهر قابل قبول٬ بويژه مسئله سلاحهاى کشتار جمعى٬ اشغال نمودند. اين تجاوز مرگ ١٥٠٠٠٠ تن را به دنبال داشت٬ در اينجا از ميليونها پناهنده٬ آواره گان و کشورى تماما در بحران صحبت نميکنيم. اجازه ندهيد که فريب سخنان انساندوستانه را بخوريم. سياست آنها در مورد سوريه بيشتر جغرافيايى است تا انساندوستانه."
جنگ نهايى در مورد دمشق جنگ نهايى نشد٬ و سقوط سريع دولت به نتيجه نرسيد. اما کمپين جهت بى ٽبات نمودن سوريه بعلاوه نصب يک رژيم هوادار امپرياليسم در دمشق ادامه خواهد يافت. اين امر با پيوستن اتحاديه عرب به آنهايى که استعفاى اسد را درخواست ميکنند تاييد ميشود. اين با اينحال تقاضايست که مورد قبول بسيارى از کشورهاى عضو نيست.
رسانه هاى خبرى نقش بزرگى را در تعقيب و شکار سوريه توسط امپرياليسم ايفا مينمايند. تصاوير از کشته ها و هرج و مرج٬ از رژيمى که به مردم خودش رحم نميکند٬ براى متقاعد نمودن افکار عمومى غرب جهت قبول دخالت نظامى "بشردوستانه" و يا حداقل شکلى از آن ضروريست.
اما همچنين منابع اطلاعاتى مردم سوريه و در نتيجه افکار عمومى سوريه ايها بايد کنترل بشوند. تلاشهايى براى کنترل امواج تلويزيونى و بستن وب- سايتها انجام شده است. کانال تلويزيون دولتى سوريه Sana متعلق به گروهيست که متحمل بيشترين آسيبها شده.
وزرات اطلاعات سوريه در مورد پيغامهاى کاذب از قبيل٬ اينکه "شورشيان" قدرت را بدست گرفته اند و يا اينکه در ميان ارتش اختلافى روى داده٬ هشدار داد.
به نظر ميايد که جنگ تبليغاتى تشديد بشود. يک توصيه خوب اينست که در آينده در مورد هر چيزى که از سوريه گزارش ميشود نقادانه بيانديشيم.  

تکثیراز جهانگیر محبی




July 29th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی